LATO W TEATRZE 2019
Mapa Dzieciństwa. Dynowa 2019
W warsztatach „Lata w teatrze” udział wzięli: Nikola Boczar, Wiktoria Bujdasz, Anna Gierula, Aleksandra Grzegorzak, Zuzanna Grzegorzak, Otylia Hadam, Karolina Kalawska, Julia Kędzierska, Oliwia Kisiel, Milena Kopczak. Katarzyna Kucabińska, Maciej Lasek, Weronika Maj, Oliwia Misiewicz, Jan Murawski, Wojciech Murawski, Marlena Paraniak, Amelia Pilch, Jadzia Prokop, Zuzanna Radoń, Daria Skopińska, Natalia Sochacka, Aleksander Teplicki, Alicja Wandas.
Osoby prowadzące:
Aleksandra Fandrejewska- Tomczyk, Justyna Król, Barbara Prądzyńska, Aleksandra Rózga
Wychowawczynie i opiekunki:
Urszula Bukała – Pilp, Monika Mączyńska, Marzena Paszko
Koordynacja: Aleksandra Rózga, Aneta Pepaś-Skowron
Aut. Zdjęć: Aleksandra Rózga
Dzieci dziękują za poświęcony czas: Elizie Buczkowskiej, Ewie Czyżowskiej, Antoniemu Dżule, Magdalenie Miklasz, Barbarze i Andrzejowi Sowie, Elżbiecie Skrętkowskiej, Magdalenie Tarnawskiej,
Antoniemu Wandasowi, panom ze Straży Pożarnej oraz wszystkim rozmówczyniom i rozmówcom.
Organizatorzy/Partnerzy
Miejski Ośrodek Kultury w Dynowie, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Fundacja Art Junction
Graficzne opracowanie mapy: Bartosz Rejmak
Mapa powstała na podstawie informacji, które dzieci usłyszały podczas rozmów z mieszkańcami Dynowa
Projekt realizowano w ramach — programu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego „Lato w teatrze” ,finansowanego z pieniędzy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Charakterystyka całego projektu:
Performatywna Mapa Dzieciństwa to dwutygodniowe działanie z młodzieżą, w ramach którego powstanie sentymentalna Mapa Dynowa, a w oparciu o nią przeprowadzony zostanie interaktywny, teatralny i muzyczny spacer z publicznością.
Podczas warsztatów uczestnicy będą uczyć się sposobów i narzędzi umożliwiających im spojrzenie na miasto, jego przestrzenie, mieszkańców i historie z nowej perspektywy. W ramach rozmów – wywiadów, badań terenowych oraz spotkań z lokalnymi grupami – młodzież spojrzy na Dynów z osobistej, intymnej, sentymentalnej perspektywy, co umocni ich więź z miejscem. Tematem rozmów będą istotne punkty związane z dzieciństwem uczestników oraz ich rozmówców – tych młodszych i tych starszych, przechodniów, rodzin, znajomych, kolegów i koleżanek, seniorów i in. oraz historie z nimi związane. Dzięki temu, miejsca, które znajdą się na Mapie umożliwią nie tylko wędrówkę w przestrzeni ale i w czasie, odnosić się będą nie tylko do teraźniejszości ale i historii społecznej miasta.
Młodzież będzie miała okazję przemyśleć i opowiedzieć o tym, co w ich mieście jest cenne. Stanie się Gospodarzem, odpowiedzialnym za swoją przestrzeń, elementy jej codzienności oraz fragmenty historii, określające charakter i tożsamość.
Uczestnicy projektu będą przyglądać się wybranym miejscom również z perspektywy teatralnej i performatywnej, przygotowując interaktywny Spacer z publicznością, podczas którego na różny sposób ożywią i zaanimują wybrane miejsca.
LATO W TEATRZE 2016
Charakterystyka warsztatów dynowskiego „lata w teatrze” 27 czerwca-15 lipca
WARSZTAT TEATRALNY, GRUPA „DRZEWO OPOWIEŚCI” z podziałem na dzieci i dorosłych, w tym seniorów. Następnie etap wspólnej pracy dwóch grup. Prowadząca: Joanna Sarnecka. Terminy: 28 – 30 czerwca, 8 – 9 lipca, 12 – 15 lipca.
Dzieci: 2 godz., Dorośli: 3 godz. Łącznie 45 godz.
CHARAKTERYSTYKA: Autorski warsztat sztuki opowiadania to okazja, by poznać swój potencjał do snucia opowieści, uświadomić sobie jakie i jak opowiadane historie nas pociągają, dowiedzieć się, jak zbudować wciągającą opowieść i jakich środków można użyć tworząc opowieściowy
performance. Warsztat opiera się na trzech podstawowych tematach:
- Tworzymy opowieść: uczymy się opisywać, tworzymy bohaterów na różne okazje, komponujemy bardziej lub mniej wartką akcję.
- Rozciąganie wyobraźni (swojej i słuchaczy): uczymy się widzieć to, o czym opowiadamy, przyglądamy się detalom wyobrażonego świata, a następnie wydobywamy z wyobraźni to, co niezbędne zostawiamy wystarczająco dużo.
- Jak zaczarować słuchaczy? szukamy sposobów w rytmach, tempach w tworzeniu muzyki/dźwięków, w pieśni; staramy się coraz bardziej i świadomie być obecnym w opowieści, planujemy miejsce na interakcję. Po warsztacie sztuki opowiadania, będziemy pracować nad własną historią związaną z tematem projektu. Zastanowimy się, o kim się lepiej opowiada: o grzecznym, czy o niegrzecznym, dlaczego niegrzeczny jest wdzięcznym bohaterem? Czy zawsze jesteśmy grzeczni? Co chcieliśmy zawsze zrobić a na co nie starczyło nam odwagi, bo byliśmy… grzeczni? Nasze historie o tym, jak nabroiliśmy, co się wtedy działo? Jakie były reakcje? Jak się czuliśmy? I tak stworzymy krąg opowieści o przekraczaniu granic, o byciu prawdziwym bohaterem.
WARSZTAT TEATRALNY: GRUPA AKTORSKA (dzieci i młodzież do 13 r. życia). prowadząca Justyna Król, konsultacje: Magdalena Miklasz. Terminy: 04.07 – 15.07, bez sobót i niedziel. Łącznie: 30 godz. (10 dni x 3 godz.)
CHARAKTERYSTYKA: zabawy integracyjne: otwierające, rozluźniające, uwalniające blokowane emocje. Ćwiczenia aktorskie na koncentrację, pamięć, koordynację, emisję głosu, dykcję, poruszanie na scenie, dialogowanie, budowanie roli.
WARSZTAT TEATRALNY: GRUPA „CHÓR NIEŚPIEWAJĄCY” z podziałem na dzieci i dorosłych, w tym seniorów. Następnie etap wspólnej pracy dwóch grup. Prowadzący: Bartosz Wrona. Terminy: 28 czerwca – 2 lipca; 11 – 15 lipca. łącznie: 40 godz. (10 dni x 4 godz.)
CHARAKTERYSTYKA:
Chór Nieśpiewający to zajęcia wokalne również dla osób nieśpiewających.
Są przestrzenią na zwiększenie świadomości ciała, poszukiwanie głosu naturalnego, uruchomienie rezonatorów twarzoczaszkowych oraz pracę z artykulacją i oddechem. Otwierają na ekspresję, pozwalają wyrażać emocje. To także rozwijanie umiejętności improwizacji, wykorzystywanie naturalnej kreatywności. Warsztat zawiera tez ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne oraz trening głębokiego słuchania. Uwrażliwia na otaczające nas dźwięki, nawet tym niepozornym nadaje muzyczny kontekst. Oprócz tego to dawka nieskrępowanej zabawy, radość wspólnego poszukiwania, tworzenia , eksperymentowania. Sprawdzanie własnych możliwości w dobrej atmosferze. Efektem „ubocznym” tych zabaw jest muzyka, którą można zaklasyfikować, jako muzykę współczesną, awangardową, eksperymentalną. Uczestnicy mogą ją wykonywać bez znajomości teorii muzyki, nut etc. Muzyka jest komponowana w czasie rzeczywistym przez dyrygenta, który głosem i systemem gestów przekazuje wskazówki chórzystom. Twórczość ta wykorzystuje często zapętlone słowa i pozornie niemuzyczny materiał, jak świsty, szmery, chrząknięcia itp.
W ramach Lata w teatrze warsztat odbędzie się w dwóch blokach.
Pierwszy to otwarcie na ekspresję, praca nad technicznymi aspektami wydobywania głosu, ćwiczenia improwizacyjne i poznawanie zasad funkcjonowania tego chóru. Druga to praca nad spektaklem, gdzie warstwa dźwiękowa będzie kreowana wspólnie przez wszystkich
uczestników, w wyniku ich improwizacji, ich propozycji. Z tego zostanie przygotowana muzyka do spektaklu. Sam występ będzie zawierał elementy improwizowane z udziałem
publiczności.
WARSZTAT TANECZNY: GRUPA TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO. Prowadzenie: Małgorzata Rostkowska, grupa dzieci 9 – 12 lat.; młodzież, grupa tańcawspółczesnego połączona z hip – hop. Termin: 30 czerwca -15 lipca. Łącznie: 70 godz. (14 dni x 5 godz.).
CHARAKTERYSTYKA: W pracy z uczestnikami Lata w teatrze chcę pracować głównie metodą improwizacji, czerpiąc materiał ruchowy i inspiracje z pomysłów i motoryki wykonawców. Moja rola będzie dopasowana do potrzeb widowiska. Początkowo skupię się na rzeczach ogólnych. Przełamywanie nieśmiałości i wstydu pomoże nam potem w wejściu na scenę. Pierwszy set zajęć ruchowych będzie miał za zadanie ośmielić uczestników, wydobyć z nich myślenie abstrakcyjne i uruchomić wyobraźnię. Chciałabym, żeby uczestnicy odkryli w sobie kreatywność w podejściu do ruchu i przekładania swoich wyobrażeń, które często łatwiej nam wyartykułować niż przełożyć na ciało. Będę opierać się na technice tańca współczesnego, improwizacji zadaniowej, metodach pogłębiania świadomości ciała i autorskiej metodzie ruchowego tworzenia postaci.
Uruchomimy także głos ponieważ jest on integralną częścią naszego ciała. Czerpiąc z tych narzędzi będziemy wspólnie z uczestnikami tworzyć materiał ruchowy oraz komponować go potem na potrzeby widowiska.
WARSZTAT TANECZNY: GRUPA TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO, grupa 6 – 8 lat. Prowadzenie: Anna Cichocka. termin: 28 czerwca – 5 lipca; Łącznie: 12 godz. (8 dni x 1,5 godz.).
CHARAKTERYSTYKA: Ania prowadzi tę grupę od października. Dzieci są do niej bardzo przyzwyczajone dlatego zdecydowaliśmy się, aby to ona prowadziła warsztat. Praca z nimi polega głównie na choreografii, której Ania małymi krokami uczy dzieci. Oczywiście zaczynając od improwizacji. Ania z grupa przygotuje specjalnie do spektaklu jedną etiudę taneczną,
do I części opowieści: „Świat Lusi”.
WARSZTAT CYRKOWY: z podziałem na trzy grupy: Szczudła (dzieci do 13 r. życia z podziałem ze względu na wagę oraz rodzice jako asekuracja), żonglowanie (dzieci); młodzież (żonglowanie, ogień). Prowadzący: Marcin Fornal, pracownia Figaro z Rzeszowa. termin: 4 – 15 lipca. Łącznie: 50 godz. (10 dni x 5 godz.)
CHARAKTERYSTYKA: ŻONGLERKA OGNIEM: Żonglerka ogniem cieszy się dużym zainteresowaniem nie tylko ze względów uzyskiwanych efektów podczas pokazu artystycznego ale również wpływu treningów żonglerskich i innych ćwiczeń, na efektywność procesów uczenia. Podczas treningów
żonglerskich następuje rozwój koordynacji wzrokowo ruchowej, koncentracji, integracji między półkulowej jak również kształtuje się cierpliwość i motywacja do zdobywania nowych umiejętności. Udział młodzieży w warsztatach żonglerskich ma duży wpływ na rozwój.
SKACZĄCE SZCZUDŁA: W programie znajduję się nauka podstaw chodzenia, biegania i skakania na szczudłach sprężynowych poweriser. Program zawiera również elementy ekwilibrystyki utrzymywanie równowagi na rola bola i dużej kuli. Dzięki różnorodności sprzętu i odmiennych sposobów utrzymywania równowagi, uczestnicy szybciej opanują sztukę chodzenia na szczudłach. Ćwiczenia odbywają się indywidualnie w parach oraz grupowo co pozwala na obserwacje interakcji jakie zachodzą w grupie. Zdobywanie umiejętności sprawnościowych zwiększa poczucie wartości młodego człowieka a ćwiczeniach w parach w raz z osobami dorosłymi, rodzicami budują
wzajemne relacje, wzajemna pomoc w dążeniu do celu/ zdobycia umiejętności.
WARSZTAT MUZYCZNY: grupa instrumentalna. Prowadzenie Tomasz Tereszak. Termin: 4. 07 – 15.07. Łącznie: 30 godz. (10 dni x 3 godz.)
Grupa będzie miała za zadanie przygotowanie kilku utworów muzycznych skomponowanych specjalnie do naszego widowiska przez prowadzącego grupę. Uczestnikami jej będą dzieci i młodzież ze Szkoły Muzycznej I stopnia w Dynowie, niektórzy z nich są jednocześnie członkami
dynowskiej orkiestry dętej. Grupa bardzo dobrze się zna, gdyż wraz z Tomaszem Tereszakiem uczestniczyła w warsztatach orkiestr dętych w ramach programu Polsko Ukraińska Wymiana Młodzieży w Nowym Łupkowie (Bieszczady) w terminie 28 czerwca 12 lipca 2015 r. W
ramach tej grupy chcemy zaangażować uzdolnione dzieci do udziału w II części opowieści: kraina twórczości, (chłopiec uczący gry na akordeonie). Następnie grupa weźmie udział w akcji performatywnej.
WARSZTATY MUZYCZNE: grupa wokalna. prowadzenie Aleksandra Rózga. Termin: 8.07 – 15.07. Łącznie: 18 godz. Aleksandra przygotuje z uczestnikami zajęć piosenkę finałową, do której tekst napiszą wspólnie oraz inne piosenki wynikające ze scenariusza widowiska. Współpraca z grupą
muzyczną. Planujemy, że tekst piosenek wyniknie z samej opowieści o Lusi. Na tym etapie nie wiemy ile będzie piosenek.
WARSZTAT FILMOWY/GRUPA FILMOWA: 28 czerwca – 2 lipca. Prowadzenie: Bartosz Kędzierski i Mateusz Martyna. Łącznie: 30 godz. (5 dni x 6 godz.).
Praca tej grupy będzie miała za zadanie przygotować materiał filmowy w wyniku rozmowy z maluchami z dynowskiego przedszkola oraz przeprowadzenia sondy ulicznej, w trakcie której młodzież zada pytanie mieszkańcom: Czy pan/pani była (ł) dzisiaj rzeczny (a)?
Materiał odpowiednio zmontowany zostanie zaprezentowany w I części opowieści: „świat Lusi”. Młodzież pod okiem specjalistów również przeprowadzi montaż zebranego materiału. Być może, jeżeli okaże się to ciekawym zadaniem dla nich, przeprowadzą kolejne działania filmowe na
potrzeby projektu. nasi specjaliści współpracują z MOK od 2013 r. kiedy to zainicjowali realizację filmów o ludziach z pasją. Filmy realizuje oczywiście młodzież, więcej na ich blogu: www.idynow.pl.
WARSZTAT SCENOGRAFICZNO – KOSTIUMOWY.
prowadzenie: Diana Jonkisz. Konsultacje: Jarosław Koziara. Termin: 28 czerwca – 15 lipca. Łącznie: 84 godz. (14 dni x 6 godz.).
Ścisła współpraca z grupą techniczną.
Warsztat/ GRUPA TECHNICZNA. Prowadzenie Marek Pyś. Łącznie: 60 godz. (10 dni x 6 godz.).
Ta grupa jest ściśle tworzona z rodzicami dzieci oraz środowiskiem lokalnym. Mamy doświadczenie korzystania z wielu firm i zakładów na terenie Dynowa i okolic, które służą bezpłatnej pomocy
przy wykonaniu dużych elementów scenografii oraz w gromadzeniu niezbędnych jej elementów.
Zajęcia obu grup są najbardziej czasochłonne gdy przygotowuje się scenografię wieloformatową w plenerze. Dlatego w warsztacie będą uczestniczyć rodzice dzieci. Grupa będzie miała za zadanie
przygotować „świat Lusi”, który będzie pod „stalową wiatą” na ternie Ośrodka Błękitny San. Oczywiście dzieci i młodzież będzie tworzyła koncepcję scenografii i kostiumów, a następnie cześć tych elementów wykonywała. Kolejnym zadaniem grupy będzie przygotowanie II części opowieści, czyli Krainy Twórczości i swoja pomoc zadeklarował Jarosław Koziara, który nie może być osobiście podczas trwania warsztatów, ale zaprojektuje scenografie do tej części spektaklu, gdyż jako artysta ma doświadczenie pracy na dużej przestrzeni. Z grupą scenograficzną ściśle będzie współpracowała grupa techniczna prowadzona przez Marka Pysia, który od 10 lat współpracuje ze stowarzyszeniem De – Novo Przy spektaklach plenerowych. Doskonale zna teren i współpracuje z wieloma firmami, które pomogą nam przy budowaniu scenografii.
GRUPA „PERFORMATYWNE AKCJE TWÓRCZE”. Prowadzenie: Aneta Pepaś (wolontariat).
Grupa ta to twórcze wymyślanie akcji performatywnych, które zaistnieją „tu i teraz” podczas II części opowieści: Kraina twórczości. Zadaniem osoby prowadzącej będzie polegało na tym, aby
zaplanować spotkania z instruktorami wszystkich grup i stworzyć wspólnie scenariusz tej części spektaklu. Następnie instruktorzy odpowiednio przygotują swoich uczestników zajęć do wzięcia w nich udziału. Najważniejszą częścią tego zadania jest pomysł jak zaangażować w niego publiczność. Ponadto „akcie performatywne” będą tworzone podczas wspólnych wieczorów integracyjnych. Wspólne „burze mózgów” pozwolą na stworzenie twórczych pomysłów i zintegrują uczestników.
Grupa pracuje przez cały czas trwania projektu. Być może sama w sobie stanie się performensem.
WARSZTATY KULINARNE: prowadzenie: 3 Koła Gospodyń Wiejskich. Te warsztaty odbędą się w dniach: 12-13 lipca, gdyż rodzice wspólnie z dziećmi przygotują proste przysmaki na finał naszego spektaklu, gdzie odbędzie się wielki poczęstunek. Chcemy zaangażować w przygotowania
również lokalnych restauratorów. Oczywiście potrawy wymagające przygotowania w dniu premier pomogą nam przygotować już same Panie z Kół Gospodyń Wiejskich.